Verblijfsrecreatie is vitaal

Het Vechtdal mag zich met recht een kwalitatieve kampeerregio noemen met een uitstekende gezonde basis. Dat is de conclusie uit het onderzoek naar de vitaliteit van de verblijfsrecreatieve sector in het Vechtdal.

Het Overijssels Vechtdal is een belangrijke toeristische regio. De Vechtdalgemeenten Dalfsen, Ommen, Hardenberg, Staphorst en Zwolle en hun partners hebben onderzoek gedaan naar de vitaliteit van de verblijfsrecreatieve sector. Het onderzoek bestaat uit een cijfermatige analyse, een kwalitatieve analyse en een vitaliteitsscan.

Aantal verblijfsaccommodaties neemt toe

De cijfermatige analyse laat zien dat het aanbod aan verblijfsaccommodaties in het Vechtdal is toegenomen. Vooral het aantal B&B’s in het Vechtdal is sterk toegenomen. Ook het aantal overnachtingen in hotels en B&B’s groeit. Vraag en aanbod lijken hier redelijk in evenwicht te zijn.

Voor het overige staat de verblijfsmarkt in het Vechtdal redelijk onder druk. Bezettingsgraden laten over algemeen een lichte daling zien. Dat is vooral te zien bij de campings en bungalowparken. Wel is het zo dat de onderlinge verschillen per verblijfsaccommodatie daarin groot zijn.

Uitbreiding aanbod voor kansrijke doelgroepen

Aan de hand van de zogenaamde leisure leefstijlen is gekeken in hoeverre vraag en aanbod in kwalitatieve zin matchen. De leisure leefstijlen geven inzicht in het gedrag en de beleving van recreanten en toeristen. Dat gebeurt op basis van psychologische en sociologische kenmerken. De meeste bezoekers die het Vechtdal bezoeken, vallen onder de groep ‘ingetogen aqua’ (22,8%). De ideale aquavakantie bestaat uit cultuur, natuur en sportieve mogelijkheden, zoals wandelen of fietsen. Juist voor deze groep is het aanbod beperkt, vooral bij de campings. Daarnaast bezoeken veel toeristen uit de groepen ‘uitbundig geel’ (echte levensgenieters) en ‘gezellig lime’ (recreëren is vrij zijn, rust en ontspanning) het Vechtdal. Het aanbod voor deze groepen lijkt op orde te zijn. Ook de groep ‘rustig groen’ (geen grote wensen, privacy en rust) vindt in het Vechtdal een aantrekkelijk aanbod.

Het aanbod voor de groepen ‘sportief & avontuurlijk paars’, ‘comfortabel & luxe blauw’ en ‘cultureel & inspirerend rood’ is beperkt, terwijl hier wel kansen liggen.

Belangrijke aanbeveling is dan ook dat het aanbod voor de kansrijke doelgroepen wordt uitgebreid. In het onderzoeksrapport worden hiervoor suggesties gedaan.

Gezonde basis met koplopers

De vitaliteitsscan is uitgevoerd voor campings, bungalowparken en hotels. De scan geeft inzicht in de kwaliteit en het toekomstperspectief van deze bedrijven. Bij kwaliteit is onder andere gekeken naar gasttevredenheid, uitstraling, promotie en ondernemerschap. Bij het toekomstperspectief is gekeken naar de visie en ambities van de ondernemer, financiën en de bezetting.

Het grootste deel (71%) van de bedrijven scoort in de scan positief op zowel kwaliteit als toekomstperspectief. Deze bedrijven zijn samen goed voor het merendeel (79%) van het aantal bedden.

Maar liefst 14% van de bedrijven in het Vechtdal zijn echte koplopers. Zij zijn samen goed voor een derde van de bedden. Onder de koplopers bevinden zich opvallend veel campings.  Daarmee mag de regio Vechtdal zich met recht een kwalitatieve kampeerregio noemen met een uitstekende gezonde basis. Wel is het belangrijk dat de kopgroep vitaal blijft door te vernieuwen en te investeren om de koppositie vast te houden.

Naast de koplopers is er een grote en diverse groep middenmoters. De uitdaging voor deze groep is te blijven ontwikkelen en vernieuwen.

Circa 29% van de bedrijven zijn zogenaamde ‘zorgenkindjes’ en ‘achterblijvers’. Deze bedrijven bevinden zich in de kampeer- en bungalowsector. Wel ligt dit percentage een stuk lager dan in andere regio’s.

Vervolgacties

Op basis van de conclusies In het rapport worden enkele algemene aanbevelingen gedaan. De uitkomsten van dit onderzoek worden aan de ondernemers gepresenteerd tijdens een bijeenkomst. Dan wordt ook samen met de sector gesproken over concrete vervolgacties waarmee de ondernemers samen kunnen werken aan een toekomstbestendige en duurzame verblijfsrecreatieve sector.

Vechtdal Kompas

Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de samenwerkende gemeenten in het Vechtdal door het Bureau voor Ruimte & Vrije Tijd. Marketing Oost, brancheorganisaties RECRON en Koninklijke Horeca Nederland zijn intensief bij het onderzoek betrokken.

Het onderzoek vloeit voort uit het Vechtdal Kompas. Hierin hebben de vijf Vechtdalgemeenten en hun partners de meerjarige koers voor de toeristische regio in het Vechtdal vastgelegd aan de hand van vijf kansrijke pijlers. Eén van de pijlers is ‘verblijf’ als economische motor van de regio. Deze pijler richt zich op innovatie en perspectief voor de verblijfrecreatie in het Vechtdal, met een sterkere uitwisseling van dag- en verblijfsrecreatie tussen regio en stad. Om daar invulling aan te kunnen geven, is het nodig om te weten hoe de verblijfsrecreatieve sector er nu voor staat. Dat is met dit onderzoek in beeld gebracht.

Zie voor meer informatie ook het bijgevoegde gezamenlijke persbericht van de vijf Vechtdalgemeenten en hun partners.

Meer informatie over de in dit persbericht genoemde leisure leefstijlen vindt u in de bijlage.

Het gehele onderzoeksrapport en een samenvatting daarvan is te downloaden op http://www.vechtdalkompas.nl

Artikel delen:
Foto 1
Gerelateerde berichten