Afgelopen weekeind was het Valentijn. Voor GGD IJsselland een goed moment om extra aandacht te besteden aan het belang van veilig vrijen en het aangeven van wensen en grenzen. De week voorafgaand aan Valentijn organiseerde GGD IJsselland verschillende activiteiten.
Ook dit jaar bezocht de GGD weer ROC’s in de regio. Want gezonde jongeren presteren beter op school, dus ook seksueel gezonde jongeren. GGD IJsselland heeft vorige week 10 verschillende ROC’s bezocht. Medewerkers van de afdeling Seksuele gezondheid van de GGD gingen in gesprek met de studenten over seksuele gezondheid.
Carla van der Avoird, afdeling Seksuele gezondheid GGD IJsselland: “Nog altijd hebben jongeren veel vragen over seksualiteit. Maar het is een persoonlijk onderwerp en daardoor voor sommige jongeren ook lastig om over te praten. Via onze Valentijn-acties proberen we met een open gesprek over seksualiteit, jongeren te prikkelen zelf ook het gesprek aan te gaan. Wanneer jongeren zich op hun gemak voelen komen er vaak veel vragen los over anticonceptie of condoomgebruik. Dit bevestigt voor ons dat dit onderwerp noodzakelijk blijft om onder de aandacht te brengen. Het blijft belangrijk om jongeren de juiste informatie te geven.”
De boodschap van de GGD tijdens de Week van de Liefde was: ‘Vrij veilig en doe niets tegen je zin in’. Hierbij wees de GGD de jongeren op de website www.sense.info. Op deze site kunnen jongeren juiste informatie vinden over seksualiteit. Voor de docenten was er een speciale lesbrief ontwikkeld zodat ook zij vorige week in de klas extra aandacht konden besteden aan seksuele gezondheid.
Van der Avoird: “De kant en klare lesbrieven werden enorm positief ontvangen. Het gebruik van een video is hierbij een goed middel om een open gesprek over wensen en grenzen te starten. Op die manier hoeven jongeren het niet perse over zichzelf te hebben maar gaat het gesprek over de personen in de film. Een docent kan vanuit dat punt dan juist een discussie starten of stellingen voorleggen over thema’s als grensoverschrijdend gedrag, groepsdruk of open communicatie binnen een relatie.”
De GGD heeft met haar actie op de ROC’s ruim 2.000 jongeren bereikt en spreekt over een geslaagde actie.