In verhalen over de Vecht mag de zomp niet ontbreken

“De zomp hoort bij het DNA van Dalfsen én van het Vechtdal”, zegt Herman Odink, bestuurder van Waterschap Drents Overijsselse Delta (WDODelta).

“Als inwoner van de gemeente Dalfsen ben ik blij en trots dat er mede door een bijdrage van het waterschap over een paar maanden weer een ‘historische’ zomp over de Vecht bij Dalfsen vaart. Voor ons ook aanleiding om samen te werken met Stichting Vechtezomp Dalfsen. We gaan de zomp gebruiken om bewoners, toeristen en andere bezoekers verhalen over de Vecht en het waterschap te vertellen. Misschien cliché, maar het is een win-win-situatie wat mij betreft.”

De link tussen de terugkeer van de zomp, de Vecht en het waterschap is snel gelegd. Het waterschap heeft de Vecht in beheer en gaat over de waterpeilen, de stuwen en schutsluizen Vechterweerd en Vilsteren én over het vaarwegbeheer op de rivier. Odink: “In de 17e en 18e eeuw was de Vecht een drukke vaarweg voor zompen. Ze vervoerden goederen tussen Duitsland en Nederland, zoals voedsel en Bentheimer Zandsteen.

Wist je dat Bentheimer Zandsteen voornamelijk werd toegepast in belangrijke gebouwen, zoals het Paleis op de Dam en de Martinitoren? Daar bleef het overigens niet bij. Ook de sokkel van het Vrijheidsbeeld in New York bestaat uit Bentheimer Zandsteen. Allemaal via zompen over de Vecht vervoerd. Alleen in Dalfsen waren er al zo’n 70 schippers. De handel via zompen was dus ook goed voor de lokale werkgelegenheid.”

Genoeg te vertellen

Het is de verwachting dat komend voorjaar de replica van het historische ‘vrachtschip’ de eerste vaarten maakt. Stichting Vechtezomp Dalfsen werkt hiervoor samen met Hiawatha Actief. En dus ook met Waterschap Drents Overijsselse Delta. Odink: “De komst van de zomp is een initiatief dat we van harte ondersteunen. In ruil voor onze bijdrage kunnen we het schip ook zelf inzetten voor excursies of rondvaarten. Want we hebben genoeg te vertellen over de Vecht en onze taken als waterschap.

Belangrijke rol

Denk naast de stuwen en sluizen Vilsteren en Vechterweerd ook aan de dijkdoorbraak die in 1926 in Dalfsen plaatsvond. Koningin Wilhelmina bracht een bezoek om bewoners te spreken en de Dalfsenaren persoonlijk een hart onder de riem te steken. Daarnaast denk ik aan onze rol bij het Waterfront Dalfsen, waarvoor wij de Vechtkade hoger, sterker en veiliger maakten met een enorme damwandconstructie.

En als je naar de toekomst kijkt komt het project Vechtdijken Dalfsen West er al weer aan: een dijkversterking dat Dalfsen rechtstreeks linkt aan het nationale Deltaplan Waterveiligheid. Om nog maar te zwijgen over Ruimte voor de Vecht. Hiermee zetten provincie Overijssel, gemeentes, waterschappen, maatschappelijke organisaties en bewoners zich in voor de toekomst van de Vecht en het Vechtdal. Het doel is om de Vecht veilig te houden en het wonen, werken en recreëren in het Vechtdal nog aantrekkelijker te maken. Zo speelde vroeger, maar ook nu de Vecht nog altijd een belangrijke rol. In de verhalen daarover mag de zomp domweg niet ontbreken.”

Artikel delen:
Foto 1
Gerelateerde berichten