Foto: Eigen foto

Basisschool De Uitleg als bouwplaats

De zandbak was het bouwterrein geworden, een fietsje was omgetoverd tot cement molen en van modder werd cement gemaakt: Groep 1/2 van basisschool de Uitleg was druk met het thema ‘Bouwen’ maar dit onderwerp werd niet alleen door kleuters ‘uitgediept’ want de hele school heeft wekenlang gewerkt aan dit project.

“Ontdekkend, onderzoekend en ontwerpend leren”, legt waarnemend directeur Greta van Asperen uit, “De maatschappij verandert in een kennis- en netwerksamenleving en dat roept vragen op over hoe het onderwijs vorm en inhoud kan geven zodat leerlingen in deze nieuwe samenleving kunnen leven, leren en werken: ‘21st century skills’. De Uitleg is ongeveer anderhalf jaar geleden deze weg ingeslagen en dit schooljaar zijn we er concreet mee begonnen.”

Bouwplaatsen en- bedrijven werden bezocht en de school werd ook omgebouwd tot een bouwplaats. En inspelend op het enthousiasme van de kinderen die hun eigen leer-, en onderzoeksvragen bedachten, heeft groep 8 onderzocht of het mogelijk was om een huis van karton te bouwen. En of ze in een eigen gebouwd huis, in normale omstandigheden, konden slapen. Zonder dikke pyjama of een kachel en gewoon in een slaapzak of onder een dekbed. Iedere half uur werd de temperatuur gemeten, nadat het huis van karton van te voren niet warmer kon worden gestookt dan 9 graden. Een aantal jongens van de klas hebben van 22.30 tot 3.00 uur geslapen in het kartonnen huis . Om 3.00 uur ’s nachts was het 4 graden en zijn ze lekker in hun eigen bed gekropen.

“Doordat interesses en talenten ontwikkelt worden en het persoonlijke leren centraal staat, beleven bijna alle kinderen plezier aan deze methode. Het ene kind wil lappen tekst lezen, een ander pakt doe-dingen op en weer een andere leerling is vooral creatief bezig”, zegt de wrn. directeur, “Vak doorbrekend en gekoppeld aan de identiteit van de school, met verwondering voor de schepping. Deze landelijke ontwikkeling van de ‘21st century skills’ duikt dan wel steeds vaker op, maar we zijn er nog lang niet; het is een heel leerproces dat vraagt om een fundamenteel andere aanpak van het onderwijs.”

Artikel delen:
Foto's 3
Foto: Eigen foto
Foto: Eigen foto
Gerelateerde berichten